template





Thursday 15 March 2012

Bi@r oraNg Buat kiTe...Jang@n KitE wat Orang




      Assalamualaikum w...haloooooo..lu orang tengok tajuk tu rase2 paham dak pe yang aku cube nak sampaikan ek???
ceritanya cenggini..tadi mase aku dok lepak2 di siang hari, tetibe terajin lak aku nak bace majalah berunsurkan keislaman (solusi)..banyak gak input aku dapat...sume aku amik jadi iktibar..ni aku nak habaq mai kat korang sume la ni..nak share beramai2...artikel yang aku bace tu tajuknyer " agrasif memburu kemanisan iman"..solusi volume 30...ape lak kaitan nyer dengan tajuk tu??? 

      Dulu, mase aku kecik-kecik, pak aku slalu pesan kat kami 5 beradik..."biar orang wat kite, jangan kite wat orang.." tiap kali ade orang wat taik je kat family aku, mak aku bukan main bising pung prang pung prang  mak aku dok bebel & marah sampai tak hengat la...bapak aku gak yang mantain cool jer...mak aku kepoh2, bapak aku mesti kuarkan ayat tu kat mak aku..mak aku pong jadi speechless...bhahaha..dulu aku dak paham gak awat la bapak aku dok sabaq sangat ngan orang laen...tapi da besar2 ni, da matang, dah bole la akal aku ni berfikir dengan jayanya!!! hahahaha....syabas tok aku!! jadi, kate-kate bapak aku tu, memang aku pegang sampai skarang..tu la jadi pedoman tok aku kawal perasaan dendam, marah & benci dalam diri aku..mekasih pak..sbb da berjaya mendidik anakmu ini dgn ajaran yang berguna.

          Lepas je aku terbaca artikel tu, terus aku tersedar rupenye ape yang ayah aku selalu pesan tu, ada dalam salah satu elemen memburu kemanisan iman. para ulamak tasawuf cakap, orang yang nak cari kemanisan iman mestila usaha tok ingatkan dua perkara then lupakan dua perkara.haaa jeng3...ape tu yer???

         Yang pertamanya, ingat kebaikan orang pada kita...maksudnyer kat sini, nak suh korang kenang budi orang..pe je kebaikan yang orang wat kat korang mesti kene ingat..jangan jadi macam kacang lupekan kulit..haha..orang tolong ko mase susah, tapi bile da senang ko berlgak bukan maen lagi....tak mo ler ghuper tu perangai..buruk bebenor...s****** pong lagi cantik perangai...kekekeke...kenapa kena ingat kebaikan org???? ape faedahnyer???  perkara ni boleh watkan kite jadi seorang yang pemaaf sebab secara automatiknya bile kite kenangkan kebaikan orang tu pada kite, bile die wat salah kat kite, sure kite akan maapkan...haaa kan da tanam sifat2 yang baik tuh...

        Yang keduanya pulak, ingat la tiap kesalahan kite kat orang...hahaha perangai biar adab sket laa..Wah!! bile orang wat salah kat ko, bukan main ko kenang2 lagi..terbayang2..sampai 7 keturunan ko khaborkan salah orang tu ek....tapi salah ko kat orang x penah lak ko nak pikirkan yer??? siap leh pikir..."alaaa.. xpe..salah aku bukan serius sgt pon..mende kecikk je tuh..kuman pon lagi besar dari silap aku tuh.." adoyaiii...alamatnyer..kalu tiap kali ko wat dosa and salah kat orang, ko pikir macam tu jer...nescaya addicted la korang nak nyakitkan ati orang....silap aribulan leh jadi habit woooo....ish3x...hurmmm...nape penting nak di ingatkan salah kite kat orang???  sumer ni akan dorong kite tok mntak maaf sesama manusia..ni  leh membuahkan kasih sayang  sesama manusia kerana Allah swt...bile kite sentiasa ingat, kite akan sedar betapa x sempurnanya kite ni..x lepas dari kesilapan..paling penting skali ingat la ape je salah & dosa  kita kat ALLAH Swt...ni dapat timbulkan rasa insaf, takot, nyesal dan mendorong diri kite tok bertaubat. tau x korang, dosa yang menyebabkan kite menangis nile dikenang, lagi berganda2 baiknyer daripada kebaikan yang leh menimbulkan rasa takbur.

         Dua perkara yang patut kite lupakan pulak, lupekan kebaikan kite pada orang dan kejahatan orang pada kita. maksud kat sini, bile ko wat baik, wat amal, sedekah, ibadat, tolong orang mase susah, janganla korang nak ungkit-ungkit kan tu semua. sebaiknya dilupakan dengan segera..anggap la yang korang tak pernah wat semua kebaikan tuh. sikap kenang2 & ungkit kebaikan yang dibuat ni just akan batalkan amal yang korang da wat tu jer. bile wujud perasaan riak dengan amal ibadat yang kite wat, tu akan calarkan keikhlasan..so, lupakan!! ni dapat hindari dari sifat bongkak, riak, ujub dan lain2 yang x baek.

        " ko nak suruh aku lupekan pe yang die da wat kat aku macam tu jer???? sorry bro..die da wat taik kat aku, aku akan ingat sampai bile2.die engat aku ni ape?? sesuka hati jer die nak wat aku macam ni???!!!!" 

hahahaha ni la antara dialog yang kadang-kadang kite luahkan bile disakiti...dalam artikel ni kate, kite perlu lupakan kejahatan orang kat kite. dari sini la kite akan sedar yang kite ni pon Hamba Allah je..layak tok disakiti.ni akan menambahkan rasa rendah diri dalam diri, rasa yakin pada Allah swt bahawa ape yang kite alami ni sume berlaku dengan izin dariNYA...bermakne ade hikmah atas tiap yang berlaku..
     haa..tu diee..cukup da 4 benda yang aku nak kongsikan dalam penulisan aku kali ni..aku harap ni sume dapat dijadikan tauladan tok aku n korang. maklumlah....aku ni pon sering terlupa diri..terbuat silap gak kengkadang tu...jadi sama2 la kite saling ingat mengingatkan...doa yang terbaik tok korang sume!!! adioss..see ya!!

No comments:

Post a Comment